ראשי / הכותרת הראשית / ארגון 2.0- על שילוב מדיה חברתית בסביבת העבודה.

ארגון 2.0- על שילוב מדיה חברתית בסביבת העבודה.

רשתות חברתיות בארגון

מאת: פני פיקר

בשנים האחרונות, בהן רבים גילו את נפלאות המדיה החברתית ככלי במקום העבודה, מפליא לגלות שבהרבה מדינות בעולם, ישנם הרבה מאוד ארגונים, בכללן ישראל וארה"ב, בהם האתרים החברתיים, כגון פייסבוק, טוויטר ולינקדאין- חסומים.

ההתייחסות אינה רק לחברות ביטחוניות, ששימוש באתרי תוכן אלה בהן עשוי להוות איום ממשי, אם כי בחברות הייטק, ביוטק, פיננסים, צריכה ושירות לקוחות רבות.

שאל/י את עצמך את שתי השאלות הבאות:

  1. האם אתרי המדיה החברתית מוגבלים או חסומים לצפייה במקום העבודה שלך?
  2. האם אתם גולשי פייסבוק סמויים ודיסקרטיים?

אם ענית כן על אחת (או יותר) מהשאלות האלה, אז הארגון שלך הוא אחד מרוב החברות, עם מעל ל-100 עובדים, שטרם אימצו את השימוש במדיה החברתית, כחלק מהעבודה השוטפת.

אחת הסיבות העיקריות שבגללן מגבילים\חוסמים את השימוש באתרים האלה היא חוסר בפרודוקטיביות ובזבוז זמן. אך מחקרים שנעשו לאחרונה, הוכיחו את מה שאנשי הגיוס של המאה ה-21 יודעים כבר מזמן: ההפך הוא הנכון.

אם נבחן את סביבת העבודה של היום, נוכל להסיק מס' מסקנות אשר מתאימות (כמעט) לכל ארגון. הנתונים לקוחים מתוך סקר, אותו ערכה מחלקת השיווק של אוניברסיטת מלבורן באפריל אשתקד: בסקר בו השתתפו כ-300 עובדים, 70 אחוזים מהם דיווחו כי הם נוהגים לגלוש לאתרי אינטרנט, שלא קשורים ישירות לעבודתם. הם מחפשים מידע על מוצרים, קוראים חדשות, משחקים משחקים מקוונים וצופים בסרטונים ב- Youtube.

ד"ר קוקר, עורך המחקר, טוען כי הכל מתחיל ונגמר ברמת הריכוז של האנשים. רוב הנשאלים טענו כי הם זקוקים להפוגה קלה, על מנת לשמור על רמת ריכוז מסוימת ועל רמת אפקטיביות בזמן העבודה.

תוצאות הסקר קבעו חד משמעית, כי אצל אנשים שעושים הפוגות גלישה קלילות בזמן העבודה, רמת הפרודוקטיביות גבוהה בכ-9 אחוזים.

דור ה-Y, כל אלה שנולדו בין השנים 1977 ל-1997 הם כוח העבודה של ימינו. אנשים אלה מנהלים את חייהם ברשת, 24/7. הם מעדיפים לתקשר באמצעות מסרים מידיים, לצייץ במקום לדבר, לשתף במקום לחיות. הודעות טקסט, פייסבוק, טוויטר, הזנות RSS ועוד. הרשת החליפה את הטלפון. אתם מתארים לעצמכם חברה שתחסום את האפשרות להוציא שיחות טלפון מהמשרד? אז למה לחסום את הפייסבוק ואת תוכנות המסרים המיידיים? הרי מדובר באותו האפקט.

שינויים מתחוללים בכל יום: איך אנחנו עובדים, מתי אנחנו עובדים, אילו כישורים עלינו לרכוש על מנת להישאר במרוץ. למידה על טכנולוגיות חדשות, יצירת קשרים בין-אישיים- הכול השתנה וזו רק ההתחלה.

איש שיווק שלא תהיה באפשרותו היכולת לתקשר מיידית עם הלקוח שלו- יישאר מאחור.

איש הייטק שלא תהיה באפשרותו האפשרות לסיעור מוחין טראנס-אטלנטי והתעדכנות בטכנולוגיות החדישות ביותר- יישאר מאחור.

מערכת היחסים הפכה להיות דינאמית, מהירה ומשתנה בקצב מהיר. כדי לספק את צרכיו של העובד, בן דור ה-Y יש צורך להבין אותו וללכת לקראתו.

אז איפה מתחיל השינוי? השינוי, ותסלחו לי על הקלישאה, מתחיל בכם, אנשי גיוס יקרים. עם קצת רצון וקצת יכולת, גם פיל יכול להטיל תרנגולת. ואם זה אפשרי, תארו לכם את עולם האפשרויות שמונח בפניכם. מנהל גיוס, או סמנכ"ל משאבי אנוש לבדו לא יוכל לעשות את המהפכה, אך הוא יכול להתחיל אותה. בתוך כל איש גיוס, יש צ'ה גווארה קטן, שרק ממתין לצאת לאוויר העולם 🙂.

אז איך פועלים מעשית? במס' שלבים פשוטים (יחסית):

  1. עקשנות- שלא כמו בהרבה מקרים אחרים, העקשנות במקרה של סביבת עבודה מקושרת, משתלמת. ראינו מס' מקרים בהם מנהלי (ובעיקר מנהלות) HR עקשניות החליטו כי המטרה מספיק חשובה ויצאו במסע שינוי מחשבתי של אנשי ההנהלה הבכירים. נספר לכם סוד: בשניים מתוך שלושת המקרים זה עבד! הגישה לאתרים אלה נפתחה בפני מס' אנשים, כפיילוט. אם תחשבו על זה שגם 'סיינפלד' וגם 'חברים' התחילו בפיילוט- זה יתכן לכם כוח להמשיך ולהתעקש :).

  2. רתמו את מנהל ה-IT להבנת החשיבות שבנושא. ברוב החברות, מנהל ה-IT הוא הגורו הטכנולוגי ובאפשרותו לגרום לאנשים החשובים שם למעלה להבין שמדובר בסוגיה חשובה מאין כמוה, ואולי גם לגרום להם להאמין שהיתרונות הגלומים בחיבור אינטרנטי ובסביבת עבודה 'חברתית' הם רבים משחשבו.

  3. בהינתן האישור, צרו קבוצת 'מומחי מדיה חברתית', אשר תהיה מורכבת ממס' אנשי גיוס בעלי אוריינטציה טכנולוגית, אנשי IT, אולי כדאי גם לערב מס' אנשים מהמחלקה המשפטית, שיתנו את הגושפנקא המשפטית ליוזמה. על הקבוצה לקבוע נהלי העבודה מוסכמים לשימוש יעיל ונכון ברשתות החברתיות במהלך העבודה.

מיקרוסופט, IBM וג'נרל אלקטריק הן רק קומץ מחברות רבות שעושות שימוש בנפלאות הרשת ומתעלות אותן לצרכיהם הארגוניים:

הבלוגים של עובדי IBM Developer Works – בלוגים של עובדי החברה לשם החלפת רעיונות מקצועיים בין העובדים בחברה.

הבלוגים של עובדי מיקרוסופט ישראל – בלוגים של עובדי החברה בנושאים מקצועיים ,חברתיים ואחרים.

הפידבקים שמתקבלים מסייעים למחלקת משאבי האנוש ולהנהלת החברה לשפר את סביבת העבודה של העובדים! זהו מצב של :win win שביעות הרצון של העובדים עולה, יכולת שימור העובדים משתפרת וכולם נותרים מרוצים!

ומה איתכם?


מבוסס על המאמרים:

The Über-Connected Organization: A Mandate for 2010/ Jeanne C Meister and Karie Willyerd

Freedom to surf: workers more productive if allowed to use the internet for leisure/ University of Melbourne Press Release

הרשמה לדיוור

הדיוור שלנו מכיל עדכונים על מאמרים חדשים בנושאי גיוס עובדים, קליטת עובדים חדשים וראיונות עבודה


d7aad79ed795d7a0d794

פני פיקר היא מנהלת התוכן והמדיה החברתית בחברת HRD ושל פורטל הגיוס הישראלי www.gius.co.il.

בעלת ניסיון וידע רב בתחום הגיוס ומתמחה בכתיבת תוכן, גיוס ואיתור מועמדים באמצעות הרשתות החברתיות.

מאמינה גדולה בכך שכל מה (ומי) שתרצו למצוא הוא Just a click away.

ליצירת קשר

אודות Fani

בדוק גם

HR TECH infographic

מפת חברות הטכנולוגיה הישראליות בתחום ה HR והגיוס

אני עוקב ומלווה מהצד את עולם טכנולוגיות הגיוס וה HR כבר מעל לעשור – ואני ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים