ראשי / הכותרת הראשית / אז איך עבר עליך היום הראשון בעבודה?

אז איך עבר עליך היום הראשון בעבודה?

מאת: לי סאלז

קליטת עובד חדשהיום הראשון בעבודה. יום כיף שבו יוצאים לדרך חדשה, מסקרנת ומאתגרת. יום שבו הזרקור מופנה אל עבר העובד החדש. יום של היכרויות, של למידה ושל כיף. האומנם?

לפניכם מוצג סיפורו של סטיבן, איש מכירות אמריקאי טיפוסי ותיאור יומו הראשון ב"תעשיות ניומן", חברה אמריקאית טיפוסית גם היא:

זהו יום נפלא ב"תעשיות ניומן"! במשך החודש האחרון, החברה ניסתה לגייס במרץ מועמד חם להצטרף לצוות המכירות שלה. היום, סטיבן הרמון הסכים להצטרף. בניומן רואים אותו בתור מחולל הנסים החדש. המגייס ומנהל המכירות נתונים כיפים זה לזה. המשימה הושלמה! הבקענו גול! עבודתנו הסתיימה! התחרות על סטיבן הייתה קשה, אך "תעשיות ניומן" ניצחו.

בעוד "תעשיות ניומן" חוגגים, סטיבן התפטר ממשרתו אצל המעסיק הנוכחי שלו ונהנה מארוחה חגיגית עם אשתו. באותו הלילה, סטיבן שכב במיטתו בעודו תוהה האם עשה את ההחלטה הנכונה. הוא השילם עם החלטתו וציפה ליום הראשון שלו בחברה.

סטיבן מגיע ליום הראשון ב" תעשיות ניומן" ב-8:28 בבוקר. הוא נרגש, אך גם מודאג. כאשר סטיבן נכנס לתוך המשרד ומציג את עצמו לפקידת הקבלה, הוא מופתע לשמוע: "או, לא ידעתי שיש בן אדם חדש שמתחיל לעבוד אצלנו היום. את מי אמרת שאתה באת לראות?" סטיבן מתעלם מזה, מכיוון שלא זה לא כל-כך נדיר שבקבלה לא יודעים לגבי הצטרפותו של עובד חדש לחברה.

הפקידה עושה מספר טלפונים ואומרת לסטיבן שהוא במקום הנכון, אך המנהלת שלו ג'יימי עוד לא הגיעה. סטיבן יושב בלובי בעוד שאנשים חולפים על פניו בלי לומר מילה.

בסופו של דבר, ג'יימי נכנסת ב-9:10 עם כוס קפה של סטארבקס. היא מברכת את סטיבן בלובי ולוקחת אותו לאזור העבודה הקטן שלו. סטיבן מופתע ממה שהוא רואה. האזור נראה כאילו הוא שייך למישהו אחר. ג'יימי מסבירה שאיש המכירות עזב לאחרונה את החברה והם לא הספיקו לסלק את חפציו. "יש לי רעיון", פולטת ג'יימי. "מאחר ואני צריכה לרוץ לפגישה, למה שלא תיפטר מהדברים האלה ואז ניפגש ב-10? הנה פח. תודה."

סטיבן מסכים, אך הוא גם מעט מתרגז. "התגייסתי למכור, לא לספק שירותי נקיון", הוא חושב. בעוד שהוא מנקה את השולחן, הוא מוצא כרטיס פרידה חתום ע"י כל עובדי ניומן. הוא חושב שזה מאוד מתחשב מצדם להיפרד כך מהעובד שעוזב את החברה.

ג'יימי חוזרת לסטיבן ב-10:30. היא שמה לב שבאזור העבודה של סטיבן אין מחשב. היא מתקשרת למחלקת התמיכה הטכנית כדי לבודק איפה המחשב. היא מסיימת את השיחה ונראית מעוצבנת. היא פונה לסטיבן ואומרת לו שמחלקת כוח אדם שכחה ליידע את המחלקה הטכנית. "המחשב שלך יהיה מוכן רק בעוד כיומיים".

היא פונה לסטיבן ואומרת, "אני חייב לרוץ לעוד פגישה, אבל בוא נאכל ארוחת צהריים ביחד. בינתיים תקרא את כל הדברים האלה." ג'יימי מוציאה ערימה גבוהה של נייר מקומט. "זה יעזור לך להתחיל."

שעת הצהריים מגיעה וג'יימי מהר מגיע לחדרון של סטיבן ושואלת איך הוא מסתדר. אחר-כך היא מתנצלת ואומרת לו שהיא לא יכולה לאכול ארוחת צהריים איתו. היא מסבירה שקראו לה לפגישה נוספת. היא מציעה שסטיבן ילך ויאכל לבד. "אנחנו יכולים להיפגש ב-1", אומרת ג'יימי. "דרך אגב, סטיבן, אתה יכול לקחת המבורגר בשבילי? אני אשלם לך כאשר תחזור למשרד."

סטיבן הולך לאכול ומתחיל להטיל ספק לגבי החלטתו להצטרף לניומן. הוא נזכר בתהליך הראיון וכמה קשוב הצוות היה איתו. הוא זוכר עד כמה אגרסיביים הם היו בעת גיוסו. הוא חושב כמה חם היה הצוות הניהולי כאשר הם רדפו אחריו. היום, הוא מרגיש כמו גלגל שלישי בדייט.

סטיבן חוזר למשרד עם ההמבורגר של ג'יימי. השעה היא 1 וסטיבן מקווה שלג'יימי יש זמן בשבילו. ג'יימי עוברת ליד אזור העבודה שלו ומודה לו על ההמבורגר. היא מבקשת ממנו לבוא למשרדה ב-2 כדי לדון בטריטוריית המכירה שלו. סטיבן יושב בחדרון ומרפרף בתוך ערימת הניירות. באותו הזמן, אנשים עוברים ליד האזור שלו מבלי לומר מילה.

ב-2 סטיבן הולך למשרדה של ג'יימי. היא מסבירה שצוות המכירות נמצא כרגע במעין תקופת מעבר ושהטריטוריה גם היא חווה אי יציבות זמנית, אבל זה צריך להיפתר תוך שבועיים. לאחר שהוא משוחח עם ג'יימי כחצי שעה, סטיבן חוזר לחדרון שלו. שארית היום עוברת בצורה דומה ובשעה 5 הוא חוזר הביתה.

אשתו שואלת אותו לגבי היום הראשון שלו. סטיבן משיב: "אני מאוד שמח שלא הסרתי את קו"ח שלי מלוחות הדרושים או אמרתי למגייסים שאני מחוץ לשוק, כי אני לא יודע אם זה הולך לעבוד. נחיה ונראה".

האמת היא ש"תעשיות ניומן" היא באמת חברה מצוינת. היא פשוט עשתה טעות מאוד נפוצה בגיוס אנשי המכירות; בחברה חשבו שסטיבן שייך להם, מהרגע שבו הוא קיבל את ההצעה. זאת הייתה הטעות שלהם. הם לא הבינו שהם רק השלימו שלב אחד בתהליך. השלב הטבעי הבא היה לוודא שהרושם שנוצר במהלך תהליך הגיוס יימשך גם במהלך תקופת העבודה הראשונית.

חברות רבות משקיעות משאבים ומאמצים עילאיים בכל הקשור לתהליכי האיתור, הגיוס והקבלה, אך לעתים, עם חתימת החוזה המיוחל, ההשקעה הולכת ופוחתת, השגרה כופה את עצמה ואף אחד כמעט ולא חושב על העובד החדש. על היום הראשון שלו בעבודה; יום שאמור להיות מהנה, מסקרן ומאתגר. הרכבת תכנית קבלת פנים של עובד חדש היא לא מטלה קשה במיוחד, אך יש צורך בהירתמות ההנהלה ומחלקת משאבי האנוש, על מנת לוודא שהיא אכן מבוצעת.

חשבו רגע לגבי הסיפור. סטיבן מצא כרטיס שניתן לעובד אשר היה בדרכו החוצה. מה לגבי כרטיס קבלת פנים לסטיבן, שימוקם באזור עבודה מסודר משלו, אשר מכיל את כל מה שהוא צריך כדי להתחיל לעבוד? ציוד משרדי, ניירת עבור עובד חדש, מחשב, רשימת "מי הוא מי", טלפון מוכן לשימוש וכד'. שוב, זה לא קשה לביצוע, אך דורש מעט מחשבה ואכפתיות.

חשבו כמה כסף הושקע כדי לגייס את סטיבן ל"תעשיות ניומן". כעת חשבו כמה דולרים יתנדפו כאשר סטיבן לא יחזור אחרי היום הראשון שלו.

Reprinted with permission of ERE Media

הרשמה לדיוור

הדיוור שלנו מכיל עדכונים על מאמרים חדשים בנושאי גיוס עובדים, קליטת עובדים חדשים וראיונות עבודה

אודות יעקב רוזן

בדוק גם

HR TECH infographic

מפת חברות הטכנולוגיה הישראליות בתחום ה HR והגיוס

אני עוקב ומלווה מהצד את עולם טכנולוגיות הגיוס וה HR כבר מעל לעשור – ואני ...

תגובה אחת

  1. יעקב שלום,
    כל כך נכון!
    אני נתקלת בכך כל הזמן – מה שאי אפשר "למשש" לא משקיעים בו כסף.
    אני מתכוונת כמובן לכך שהבאת המועמד לארגון הוא "בר מישוש" אפשר לראות את התוצאות באופן מידי וברור: יש עובד חדש בארגון.
    אבל…
    את תהליך הקליטה שלו – קשה "למשש" – אי אפשר ללכת עם זה למנכ"ל ולומר לו "סטיבן לא עזב היום – כל הכבוד לי".

    יש דרכים שונות לקליטה נכונה יותר – אך צריך להשקיע, זמן של אנשי משאבי אנוש או גורם חיצוני שאחראי על כך, אם הארגון קטן.
    מנסיוני ניתן גם לשפר את תהליך הקליטה מההתחלה,  הכוונה להגדרות מדויקות של התפקיד עוד לפני חתימת החוזה (ואוו כמה שזה מסייע לתהליך קליטה נכון ואיכותי).

    גם כלים אבחוניים מסייעים בתהליך קליטה נכון יותר. כגרפולוגית מצד אחד וכאשת משאבי אנוש מצד שני אני יודעת עד כמה נתונים על מוטיבצה של עובד, לדוגמא,  עוד לפני תהליך הקליטה מסייע.

    תודה יעקב על העלאת הנושא. אולי מודעות תסייע להשקעה באפיקים לא ברי מישוש אך לא פחות חשובים…. ( :

    בברכה,
    גליה בר שלום
    http://www.ktavyad.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים