ראשי / הכותרת הראשית / עמדות אנשי מש"א לגבי חשיפה ברשת – חלק א'

עמדות אנשי מש"א לגבי חשיפה ברשת – חלק א'

חשיפה ברשתבעבר, המאמרים שלנו התמקדו בכלים שיש למגייסים בבואם לזהות מועמדים איכותיים ברשת.

הבנו, שאחד השלבים הקריטיים בתהליך הגיוס ברשת הוא הפרופיל האישי שכל אחד מאיתנו בונה ברשת, והמאמר שלנו התחלק לשני חלקים: בחלקו הראשון המובא כאן, נציג את עמדת אנשי משאבי אנוש ומנהלים מגייסים לגבי הצגת אותו מידע ברשת, בעקבות סקר שקיימנו בנושא. בחלקו השני , שיתפרסם שבוע הבא, אציג את סוג המידע שמומלץ למגייסים להציג ברשת כדי להיות אטרקטיביים למועמדים.

הסקר כלל כ-200 אנשי משאבי אנוש ומספר מנהלים, אליהם אנו מקושרים דרך רשתות שונות (Linkedin & TheMarker Café ).

הסקר התמקד בשאלה: כמגייסים, כמה מידע – אישי או מקצועי – אתם מרגישים נוח להעלות לרשתות החברתיות / עסקיות השונות?

אנו מאמינים כי האיזון בין היכולת להיחשף ברמה האישית-מקצועית ומצד שני לחשוף מידע ולזהות מועמדים פוטנציאליים, מחזק את היכולת של המגייס לגייס בהצלחה  דרך האינטרנט.

האם נוח לך לחשוף מידע אישי או מקצועי ברשת?

בשיחות עם עמיתים מעולם הגיוס, אני מוצאת סוג של זהירות/חרדה/התרחקות בסיסית, של אנשי משאבי אנוש בכלל, ומגייסות בפרט, מהיחשפות ברשת. לא ברמה האישית ולא ברמה המקצועית. יש איזה טאבו, או החלטה שאם אכתוב משהו זה יגיע לידיים זרות, יפגעו בי, לא רוצה להיחשף וכו'. אני מבינה כמובן שיש מקרים בהם הזהירות מוצדקת: יש אנשים שבאמת מנסים לפגוע, להטריד. בעיקר במקומות הוירטואליים כשקל כל כך להטריד, התחושה היא שאם לא אספר על עצמי כלום ברשת, אהיה מוגנת.

התגובות לשאלה בסקר היו מגוונות ונעו מקצה אחד של הימנעות כמעט מוחלטת משיתוף במידע כלשהו, ועד אחרים שמרגישים נוח לשתף במידע מקצועי ואישי במגוון רשתות שונות. אנסה לתאר את הקשת הרחבה של תגובות שקיבלתי, ולהדגיש את הדרכים שקיימות עבורכם לעשות שימוש מושכל ברשתות השונות.

"כל אחד מאיתנו מציב את הגבולות שנוח לו לחיות בתוכם" (רכזת מש"א בחב' היי-טק)

מתוך כ-20 שהגיבו לשאלתי בנושא, קרוב לחצי העידו שהם מעדיפים לא לחשוף שום פרט אישי או מקצועי ברשת. הפרופיל של רובם כלל שורה או שתיים של מידע על מקום העבודה הנוכחי או מקום הלימודים בו סיימו את התואר, ותו-לא. רוב האחרים מפרידים את המידע (לדוגמא – מידע מקצועי ב- Linkedin או בקהילות מקצועיות ומידע אישי כמו תמונות מטיול בחו"ל או התינוקת החדשה שנולדה בפייסבוק).

למעשה, כל רשת חברתית מאפשרת להגדיר את גבולות החשיפה הנוחים לך. ניתן להיכנס ל- "Account and Settings"  ב- Linkedin, פייסבוק או כל רשת אחרת ולהגדיר שהמידע יהיה חשוף רק לחברים, שאיש לא יראה אל מי את מקושרת ברשת או כל הגדרה אחרת שתתן לך להרגיש את מידת הפרטיות הנוחה לך.

"אני ממליץ לחשוף את הפן המקצועי… ובהמשך לחשוף גם את הפן האישי" (מנהל שיווק)

כמה מהמגיבים ציינו שהם מעדיפים להיות אקטיביים ברשתות השונות מבחינה מקצועית, אבל לא מרגישים נוח עם כל שיתוף בצד האישי. בודדים ציינו שהם כותבים מאמרים מקצועיים או מגיבים בדיונים כאלה. לעומת מנהלים בתחומים מקצועיים אחרים (שיווק או טכנולוגיה), נראה שאנשי משאבי-אנוש לא מאד פעילים ברשתות, גם בקהילות המקצועיות הקיימות (HRS או קהילת מש"א ב- TheMarker Café).

לא מעט מספרים לי שהם קוראים וחברים קבועים בפורומים שונים, אבל נזהרים מאד שלא להתבטא, לא להגיב בשמם המלא – או בכלל. אני מכירה טוב את החשש הזה, אבל אחרי 3 שנים של פעילות ברשתות השונות אני יכולה להגיד שהפעילות ברשת רק חיזקה את המיצוב המקצועי שלי, את ההיכרות של אחרים איתי ועם הידע המקצועי שאני מביאה. החשש מהחשיפה יורד בפעם השנייה והשלישית שמגיבים בפורום כלשהו, והמיצוב שלך כאיש/אשת מקצוע בתחום מתחזק ככל שהתגובות שלך מסייעות לאחרים בתחום.

אני חייבת להסכים עם אחת ממנהלות הגיוס שענתה לי: "גם כאשר אנו מציגים פרופיל מקצועי זה נעשה בשפה הייחודית לנו, עם ההדגשות המאפיינות אותנו וגם אם ממש נשתדל, איפשהו תצא האישיות שלנו אל האור… (בנימה חיובית כמובן!)"

"כיום אני מחפשת ב- Google כמעט כל מועמד או איש קשר חדש" (מנהלת מש"א בחב' הייטק)

לא כולם זוכרים ביום-יום שהמידע שהם מעלים לרשת זמין לכל – גם למועמדים המגיעים לראיון. בתגובה לשאלתי קיבלתי מספר דוגמאות ממראיינים שהופתעו משאלות של מועמדים שקראו עליהם מידע אישי ברשתות החברתיות.

"לא זוכרים" הוא כמובן לא העניין. אנחנו חושבים שאם עשינו הפרדה ברורה – מידע אישי ברשת אחת ומידע עסקי באחרת, שהמועמדים יכבדו את ההפרדה הזו. בפועל, כפי שכתבה לי אחת ממנהלות משאבי האנוש: "מועמדים נוטים להגיע מוכנים לראיונות וכחלק מהתחקירים שהם עושים על החברה בה הם הולכים להתראיין הם מבררים פרטים גם על המראיינים שלהם. הם חושבים שזה מרשים אותי שהם עשו מחקר כה מקיף ושזה מראה לי שהם רציניים, כשבעצם זה הופך אותם לפסולים באופן מיידי מבחינתי".

"אם לא נביא משהו מהאישי שלנו, לא תהיה סיבה אמיתית ליצור עמנו קשר" (מנהלת גיוס בחב' היי-טק)

הרשתות החברתיות אמנם מקדמות את היכולת ליצור קשרים, אבל אנשים שאנו זרים להם לא ירצו ליצור איתנו קשר ללא תחושה של קרבה כלשהי. אם נרצה שהם יצרו איתנו קשר, או נרצה שיגיבו כאשר אנו יוצרים איתם קשר, עלינו לבנות ברשת פרופיל, דמות וירטואלית, דומה ככל האפשר לעצמנו. אותם מועמדים או אנשי קשר רלוונטיים ישמחו ליצור איתכם קשר אם ירגישו נוח עם אותה דמות.

כמה הגיבו לשאלתי ואמרו ש"עם מי שכבר יצרתי קשר, אני שמח/ה לשתף במידע מקצועי ואישי". כמובן שהמשפט הזה מוביל לשאלה – איך את/ה יוצר/ת קשר בפעם הראשונה? אחרי שכבר יש קשר כל השאר הרבה יותר פשוט…

"בחו"ל יש לכולם כרטיסים פעילים ברשת" (רכזת משאבי אנוש בחברה גלובלית)

העובדים בארגונים גלובלים מספרים על כך שכבר שנים הם מקבלים הזמנות להתחבר לרשתות השונות. בתחילה הדפו את ההזמנות, ולאט לאט הבינו שאם לכולם יש שם כרטיס אולי זה לא דבר רע כל כך… כמו בהרבה תהליכים אחרים, הכלים שמשמשים את עמיתינו בעולם מגיעים אלינו באיחור של מספר שנים, ובשנה האחרונה אנו רואים עלייה משמעותית במספר החברים ברשתות העסקיות.

נראה שמצב השווקים בעולם מוביל בחו"ל לתסיסה ועלייה בפעילות הנטוורקטינג ברשתות, להתחברות לאנשי קשר חדשים בארץ ובעולם. אחד המגיבים (מנהל שיווק ופיתוח עסקי בחברה גלובלית), תיאר זאת כך: "נראה שיש לאחרונה "צונאמי" של עמיתים שמבקשים להיעזר ב- Linkedin כערוץ תקשורת מרכזי לחיפוש עבודה".

מנהלת חברת השמה העירה שהיא בד"כ לא אוהבת לשתף במידע אישי, אבל ככל שעובר הזמן, היא רואה את שוק משאבי אנוש משתנה והיא מרגישה יותר ויותר נוח לחשוף את המידע האישי.

"מי שמזוהה כ-HR חשוף גם לפניות מטרידות" (מנהלת משאבי אנוש)

הזיהוי כאשת משאבי אנוש ברשת מובילה לעתים קרובות לפניות מאנשים שמחפשים עבודה. לעתים זה יכול להיות מטרד אבל אם תגדירו מספיק טוב מי האנשים שאתם מחפשים, ייתכן שמועמדים בפרופילים מורכבים יצליחו לאתר אתכם. כמו שאמרה לי רכזת משאבי אנוש בחברה גלובלית: "אני מעדיפה לקבל מדי פעם פניות לא רלוונטיות כדי שאלה שמאד רלוונטיות יגיעו גם הן".

אנסה לסכם בהמלצה אישית:

התהליך של החשיפה ברשת הוא לא טריוויאלי וכנראה גם אין מתכון אחד מנצח.

כניסת האינטרנט לחיינו מאפשרת לנו להרחיב בלחיצת כפתור את כמות האנשים שמכירים אותנו באופן אישי. גם היום יש רבים שמכירים אותנו מקרוב – מנהלים בארגון, עמיתים, חברים לתחום. הרשת מאפשרת לנו להציג את עצמנו לקשת רחבה בהרבה, ולחזק את דמותנו המקצועית לא רק בתוך הארגון אלא גם מחוץ לו. הכלים הקיימים בעלי עוצמה אדירה… נצלו אותם!

בשבוע הבא נפרסם את חציו השני של המאמר בו מפורט סוג המידע שמומלץ למגייסים להציג ברשת כדי להיות אטרקטיביים למועמדים.

הרשמה לדיוור

הדיוור שלנו מכיל עדכונים על מאמרים חדשים בנושאי גיוס עובדים, קליטת עובדים חדשים וראיונות עבודה
לא נשתמש בכתובתכם למטרות אחרות

עוד מאמרים בנושא מקצוענות בגיוס עובדים :

אודות מורית רוזן

בדוק גם

HR TECH infographic

מפת חברות הטכנולוגיה הישראליות בתחום ה HR והגיוס

אני עוקב ומלווה מהצד את עולם טכנולוגיות הגיוס וה HR כבר מעל לעשור – ואני ...

תגובה אחת

  1. הנתונים מאד מעניינים ואני מודה שלי יש את אותה הבעיה.

    מובנת לי לגמרי החשיבות של כל עולם ה web2.0 לניהול משאבי אנוש ולאיתור וגיוס עובדים- ושמעתי על לא מעט חברות ששוחות ברשתות החברתיות. יחד עם זאת – אני פשוט לא מרגישה נוח לפתוח כרטיס – והפעם היחידה שעשיתי זאת היתה בשם קוד וולא תמונה בדה-מרקר קפה.

    נראה לי שאני עדיין לא מוכנה להחשף ולהחליף את העולם האמיתי בעולם הווירטואלי – אבל אולי עוד כמה שנים זה ישתנה.

    תודה על המאמר המקצועי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים