ראשי / הכותרת הראשית / 5 טיפים לצמצום עלויות גיוס עובדים

5 טיפים לצמצום עלויות גיוס עובדים

מאת: יעקב רוזן

גיוס עובדים, מדדי גיוס, גיוס עובדים ברשת, גיוס עובדים באינטרנטהמיתון הכלכלי משפיע על כלל החברות במשק ואנו עדים לירידה משמעותית בגיוס עובדים לארגון. אך למרות זאת ישנן לא מעט חברות הממשיכות לגייס עובדים – אם בשל תחלופת עובדים, ואם בשל צמיחה בפעילות החברה. ישנם ארגונים שמנצלים את המצב בשוק העבודה לגיוס עובדים מצוינים (Talents) שעד לאחרונה לא היה כמעט סיכוי לגייס אותם בשל התחרות העזה על הכשרונות.

אך אנו רואים שינוי בצורת החשיבה גם של הארגונים שעדיין מגייסים. אם עד לאחרונה הארגונים ביקשו עזרה בפיתוח מקורות גיוס ואיתור מועמדים מתאימים בהקדם האפשרי –  הרי שכיום הדגש הינו על איתור מועמדים וגיוס עובדים – אך עם דגש על צמצום עלויות הגיוס.

בכדי לעזור לאנשי הגיוס, אנו מביאים להלן מספר טיפים לצמצום עליות גיוס העובדים

  • שדרגו את תוכנית ה"חבר מביא חבר":
    הוכח כי תוכנית החבר-מביא-חבר מהווה את מקור גיוס העובדים היעיל ביותר ובעלות הנמוכה ביותר.

    מהנתונים שלנו, אנו יודעים שהארגונים המובילים בארץ מצליחים לגייס כמחצית מהעובדים שלהם דרך מקור גיוס זה. במידה ואחוז זה נמוך יותר בארגונכם, זה הזמן לבנות תוכנית עבודה אופרטיבית לשיפור כמות המועמדים שמגיעים בעזרת העובדים בקיימים. מניסיוננו, ישנן דרכים רבות לבנות ולשדרג את התהליך וליצור מודעות ארגונית – וכל זאת בעלויות נמוכות יחסית.
    אחת הדוגמאות הוא ארגון ישראלי שבו הכינו כרטיסי ביקור עבור העובדים המגיעים לכנסים מקצועיים ובו היה כתוב מצד אחד: "חברת AAA  נמצאת בצמיחה ובתנופת גיוסים ומחפשת אנשים כמוך לעבודה מאתגרת בקדמת הטכנולוגיה". בצידו האחר של הכרטיס הופיע: "אם אתה מכיר חברים מתאימים נודה לך אם תעביר להם את הכרטיס" ולמטה הופיע הקישור לעמוד הקריירה של הארגון עם המשרות הפתוחות.

  • הגדירו אסטרטגית גיוס עובדים באינטרנט:
    העובדה שכמעט כל האוכלוסייה גולשת באינטרנט ושמעל ל- 50% מהם חברים ברשתות חברתיות שונות הופכת את הרשת לזירת הגיוס והחשובה ביותר והזירה שבה נמצאים המועמדים שלכם.

    בניית אסטרטגיית גיוס עובדים באינטרנט המותאמת לצרכי לארגון בו אתם עובדים תעזור לכם לגיוס עובדים המתאימים בטווח הקצר ותעזור למתג את הארגון שלכם כמקום שטוב לעובדים לעבוד בו בטווח הארוך. לא מעט חברות מגייסות היום עובדים בעזרת רשת הלינקדאין (LinkedIn) Linkedin ,שבה כ-165,000 ישראלים החברים בה. רשת עסקית בינלאומית זאת מהווה מקור גיוס מצוין לעובדים אקדמאים וותיקים בעוד שעובדים צעירים ויוצאי צבא ניתן למצוא ברשתות כמו Facebook שבה קרוב לכ-800,000 ישראלים, "מקושרים" והרשת החברתית-עסקית "דהמרקר קפה".

    לגיוס עובדים בטווח הארוך יש להשקיע בבניית עמוד קריירה אטרקטיבי כחלק מאתר הבית של החברה או כאתר mini-site. אתר זה יהווה את חלון הראווה של החברה בפני מועמדים פוטנציאליים ויעזור לכם למשוך אותך אליכם.

  • בדקו את אפקטיביות תהליך מיון העובדים הקליטה:
    תכנון ובניית תהליך סינון עובדים ותהליך קליטה מתאימים יכולה לצמצם את העלויות לגיוס עובדים בצורה משמעותית. מומלץ לבנות עם    המנהל המגייס את הגדרת פרופיל המשרה, להשתמש בכלי מיון
    רלוונטיים בלבד, להכשיר מנהלים מקצועיים לראיין בצורה נכונה ואחידה ברמה הארגונית ולבנות תהליך נכון לקליטת עובדים חדשים                                                                                               בצורה כזאת תשפרו את היכולת שלכם לגייס עובדים מתאימים ולוודא שעובדים טובים לא נפלטים החוצה מתוך משפך הגיוס.
  • בנו תוכנית למעברים פנימיים:
    אחת הדרכים היעילות ביותר לשימור עובדים ולצמצום עלויות גיוס עובדים היא על ידי בניית תוכנית מוסכמת ומתוקשרת למעברים פנים ארגוניים. כדי שהתוכנית תחלחל לשטח צריך לשים דגש על רתימת הנהלה לתהליך על ידי הגדרת הערך העסקי לארגון, בניית והפצת תוכנית ברורה ומתוקשרת הכוללת גם יעדים ברורים לתהליך.
    בעתיד, התוכנית שבניתם תהווה בסיס לבניית מסלולי קריירה ניהוליים ומקצועיים לשימור עובדים טובים בחברה לטווח ארוך יותר.
  • הגדירו מדדים לתהליך גיוס העובדים:
    הדרך היחידה לשפר את תהליכי העבודה הקיימים ולצמצם את עלויות גיוס העובדים לטווח הארוך היא על ידי הגדרה ומעקב אחר המדדים החשובים לכם. ישנם עשרות מדדים רק בתחום הגיוס שאחריהם ניתן לעקוב – אך חשוב להגדיר מהם
    המדדים המובילים והקריטיים ביותר מבחינת המנהלים שלכם ומבחינתכם – ועקבו אחריהם.
    המדדים הנפוצים הם מדדי עלויות ואפקטיביות של מקורות הגיוס, מדדי איכות הגיוס וכמובן מדדים הבוחנים את משפך הגיוס.

הבאנו כאן רק חלק מהדרכים לצמצם את העלויות לגיוס עובדים.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת לטווח הארוך היא על ידי מעקב אחר מקורות הגיוס הקיימים, על ידי הבניית תהליך גיוס אפקטיבי, על ידי מינוף וחיבור העובדים והמנהלים למאמצי הגיוס ועל ידי ומדידה ושיפור מתמיד של התהליך.

יעקב רוזן, גיוס עובדים, תהליך גיוסיעקב רוזן הינו מומחה לפיתוח מקורות גיוס באינטרנט ולמינוף כלי web 2.0 לצמצום עלויות הגיוס ולאיתור המועמדים המתאימים ביותר.
עוד על הפתרונות היחודים לשיפור תהליכי גיוס עובדים של חברת HRD


הרשמה לדיוור

הדיוור שלנו מכיל עדכונים על מאמרים חדשים בנושאי גיוס עובדים, קליטת עובדים חדשים וראיונות עבודה

לא נשתמש בכתובתכם למטרות אחרות

אודות יעקב רוזן

בדוק גם

HR TECH infographic

מפת חברות הטכנולוגיה הישראליות בתחום ה HR והגיוס

אני עוקב ומלווה מהצד את עולם טכנולוגיות הגיוס וה HR כבר מעל לעשור – ואני ...

3 תגובות

  1. אני עובד בחברת הי-טק בינלאומית ש"מכריחה" אותנו להשתמש ברשתות חברתיות כדי להוריד את עלויות הגיוס.
    הם אפילו שלחו לארץ איש גיוס שלימד אתנו במשך יום שלם כיצד לגייס עובדים ב Linkedin וכל מיני כלים של חיפוש עובדים בגוגל.

    מעניין מאד מה זה אומר על המשך קיומם של חברות השמה? האם הן ילכו ויעלמו?

    • יוסי שלום,
      תודה על תגובתך.

      שאלת שאלה מעניינת לגבי העתיד של חברות ההשמה.

      כמי שעוקב מקרוב אחר תהליכי גיוס העובדים ופיתוח מקורות הגיוס בתוך ארגונ ים בשנים האחרונות – לדעתי יקרה להן מה שקרה בארה"ב – דהיינו: אחוז המשרות אשר מאוישות על ידי חברות השמה ילך וירד בצורה מתמדת. יחד עם זאת, הן לא תעלמנה. החברות שישרדו וישגשגו הן אותן חברות שיצליחו להציע ערך מוסף אמיתי ללקוחות שלהן ושידעו למנף את עידן הווב 2.0 והרשתות החברתיות לטובתן.

      כבר היום אנו רואים 4-5 חברות השמה מובילות אשר מצליחות ליצור מיתוג ונוכחות ברשתות המובילות ואשר מצליחות להגיע למועמדים היכן שהם נמצאים.

      תודה על הביקור,
      יעקב
      yakov@gius.co.il

  2. אחלה מאמר – ובדיוק בא לי בזמן.
    החברה שלנו לא מפטרת עובדים (טפו…טפו…טפו) אבל יש לחץ אדיר מסמנכ"ל הכספים לצמצם את עלויות הגיוס.

    עד היום כמעט חצי מהעובדים שלנו הגיעו דרך חבר מביא חבר ושמנו לעצמנו להגדיל את אחוז העובדים שמגוייסים דרך ערוץ זה. ומיכוון שכמעט כל העובדים שלנו כבר בלינקדאין – חשבנו על להציע להם מענק של חבר מביא חבר למי שיביא משם מועמדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים