ראשי / הכותרת הראשית / איך לבנות תהליכי חבר מביא חבר מצוינים

איך לבנות תהליכי חבר מביא חבר מצוינים

istock_000003102856xsmallשמחה לשתף אתכם בראיון שערכתי עם כרמן הדסון Carmen Hudson ובסיכום הרצאתה מכנס OnRec Expo 2009 על בניית תהליכי Referral – או בשמם הישראלי חבר-מביא-חבר. כרמן בעצם הציגה את הנושא במפגש מקדים לכנס, ביום שהוקדש כולו לנושא מקורות גיוס. כך יצא לי להקשיב להרצאה ארוכה שלה, לשאול שאלות ולהכיר קצת יותר טוב אותה ואת העסק שהקימה Tweet-A-Job.

כרמן ניהלה בעבר את מערך הגיוס ביאהו והיא סיפרה בהרחבה על התובנות מתוך קמפיין גיוס גדול שעשו ביאהו ל"חבר מביא חבר" בדיוק בתקופה שמיקרוסופט דיברו על פוטנציאל/כוונות רכישה. היא סיפרה על הקשיים שהתהליך הביא איתו ועל הרעשים בתוך הארגון כמו גם המנעות של עובדים להביא חברים בכזו תקופה.


Carmen Hudson http://twitter.com/peopleshark at OnRec Expo2009. CEO of www.tweetajob.com

כרמן הדגישה בהרצאה כמה נקודות מרכזיות שחשוב לפעול לפיהן כשמגדירים קמפיין של חבר מביא חבר:

1.      להגדיר מה המטרות שלכם

2.      להעלות השתתפות / engagement. לשים כמטרה להעלות את כמות המשתתפים בתוכנית ולתקשר את הכמות כחלק מהכלי לשיפור המורל, בעיקר בתקופות מורכבות. כרמן סיפרה שהיו הרבה אי הבנות שהסתובבו ביאהו כשמיקרוסופט רצו לקנות אותם. ונדרשה עבודה רבה כדי לשפר את אחוזי ההפניות במהלך התקופה הזו

3.      להטמיע מערכת של אדמיניסטרציה – מי מקבל כסף, תיעוד מדויק, מה המנגנון, לוודא שמדור שכר יודע איך/מתי לשלם. שכל הפרוצדורה מסודרת. שצוות הגיוס יהיו מודעים לחוקים של התוכנית וישתפו אותו עם העובדים בצורה שקופה ופתוחה.

4.      להבין טוב איפה התוכנית מתחילה, לאן רוצים להגיע

5.      להגדיר rules of engagement – איך רוצים לערב אנשים. האם אפשר לקבל הפנייה שהיא רק שם ופרטים או רק כאלה שיש להם קו"ח מלאים. האם יהיו זכאים לבונוס אם העבירו רק שם של חבר? כיום כשיש כל כך הרבה מידע על אנשים ברשת, אולי אפשר להסתפק בהפניה של שם וטלפון או מייל, כדי להקל על תהליך ההפנייה, ולא לדרוש מסמך מלא של קורות חיים.

6.      צריך ליצור מערכת פנימית טובה לתקשורת עם מדור שכר ואחרים שמושפעים מהתהליך

7.      לייצר קמפיינים שעושים כייף – לחלק הפתעות, לא דוקא כסף. עשו לדוגמא אירועים במפעל שאומרים "אם תביאו קורות חיים תקבלו שוברי הנחה / פעילות במקום, סוג של הפנינג". להשקיע בקמפיין, לרתום מערכות social media לשם כך. עשו לדוגמא הפנינג שקיבלו תלושים בצורה של כסף ויכלו להשתמש בהם למשחקים והימורים בדוכנים שהציבו בארגון.

כרמן שיתפה גם במטריצה של הנתונים אותם היא בודקת כשצריכה לנהל פרויקט של חבר מביא חבר:

  • הפניות כאחוז ממקורות הגיוס או מהגיוסים
  • Yield – אחוז פונים למספר גיוסים – עד כמה המקור אפקטיבי.
  • מספר ואחוז גיוסים של אוכלוסיות מיעוטים/ מגוונות: Diversity
  • רמת engagement – כמה אנשים לוקחים חלק בתהליך
  • עלות הפניה דרך חבר מביא חבר (כמה גייסו דרך הקמפיין חלקי כמה השקיעו בו)
  • זמן עד… (גיוס, הצעה וכו')
  • כמה הקליקו על הקישורים באתר Click thru's / conversions.
  • כמה "צייצו" על הקמפיין בטוויטר Tweets/retweets
  • כמה הורידו טפסים/מסמכים כחלק מהתהליך Downloads/uploads
  • כמה שיתפו את העמוד ברשתות שיתוף סימניות Shares/digs/bookmarks
  • כמה הגיבו בעמודי המידע על התהליך Comments

My big thanks to Carmen Hudson, http://twitter.com/peopleshark for the interview, great lecture and fun in the OnRec Expo2009. Good luck with Tweet a Job: www.tweetajob.com, Morit

למי שרוצה ללמוד על הקשר בין חבר מביא חבר לשימוש ברשתות חברתיות לגיוס עובדים בסדנת "חיית גיוס ברשת"

הרשמה לדיוור

הירשמו לדיוור המקצועי המכיל עדכונים על מאמרים חדשים בנושאי גיוס עובדים, קליטת עובדים חדשים וראיונות עבודה
לא נשתמש בכתובתכם למטרות אחרות

אודות מורית רוזן

בדוק גם

HR TECH infographic

מפת חברות הטכנולוגיה הישראליות בתחום ה HR והגיוס

אני עוקב ומלווה מהצד את עולם טכנולוגיות הגיוס וה HR כבר מעל לעשור – ואני ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים