ניהול קריירה בארגון ומפת הכוחות המשפיעים

יוסי, מנהל שיווק צעיר בחברת הייטק מצליחה, מצא את עצמו נדהם ומתוסכל. לאחר שלוש שנים של עבודה מאומצת, הישגים מרשימים והערכה מקצועית, הוא ציפה בביטחון לקידום לתפקיד ניהולי בכיר יותר. אך כשהגיע הרגע המיוחל, הבחירה נפלה דווקא על דנה, מנהלת מקבילה עם ביצועים מעורפלים וקשרים ענפים בארגון. יוסי חש מבולבל, פגוע וחסר אונים מול דפוסי קבלת ההחלטות שנראו לו נסתרים ובלתי הגיוניים.

קונפליקטי תפקידים והשפעתם על קידום בקריירה: אתגרים ואפשרויות

סיפורו של יוסי, על אכזבותיו ותהיותיו, מוכר למנהלים רבים בתחילת דרכם. המסע בנבכי הקריירה הארגונית רצוף הזדמנויות מרתקות, אך גם מהמורות ומכשולים צפויים. ההבנה שקידום והצלחה תלויים לא רק בכישורים אישיים, אלא במערך מורכב של יחסי כוחות, אינטרסים ושיקולים "פוליטיים", יכולה להיות מפתיעה ואף מייאשת למי שאינו ערוך לכך.

איך אינטרסים ומעמד משפיעים על קריירה

על מנת לשפוך אור על השדה המוקשים הזה, נבחן את המניעים והשפעות של ארבעת השחקנים המרכזיים במגרש הארגוני: המנהל עצמו, הממונה עליו, מחלקת משאבי האנוש וההנהלה הבכירה. לכל אחד מהם יש יעדים מוצהרים, לצד אינטרסים סמויים, שמכתיבים את יחסם לסוגיית הקידום והפיתוח של עובדים.

השפעת המערכת הפוליטית הארגונית על הקידום המקצועי

אצל המנהל עצמו, האינטרסים הבסיסיים נעים בין השאיפה לביטחון תעסוקתי, הרצון להתפתח מקצועית, הצורך בהכרה ובמימוש עצמי. בשלבים שונים של הקריירה יודגשו מניעים שונים – חשש מפני אבטלה בראשית הדרך, תחושת קיפאון ושחיקה בהמשך, או רצון עז להגיע לצמרת בשיאה. נטייתו של המנהל לראות בארגון זירה המונעת משיקולים ענייניים או "פוליטיים" תשפיע רבות על האופן בו יפעל מולו.

הממונה הישיר חותר בראש ובראשונה לתפקוד מיטבי של היחידה עליה הוא מופקד. הוא נדרש לאזן בין שאיפתו ליציבות המבוססת על עובדים מיומנים ומנוסים, לבין ההכרח לאפשר להם התפתחות ומרחב צמיחה. לא פעם, בוודאי בסביבה תחרותית, יתגנב החשש מפני עובדים "מוכשרים מדי" שעלולים בעתיד לאיים על מעמדו. בין אם במודע או לא, חשש זה עשוי לצנן את נכונותו לקדמם.

מנהלת משאבי האנוש, לעומת זאת, שואפת למצב שבו כל עובד ממוקם בתפקיד בו יוכל לתרום את המרב לארגון. היא אמורה לפעול מתוך שיקולים אובייקטיביים, מקצועיים ומנומקים. אך בפועל היא נתונה בצבת שבין האחריות והסמכות המוגבלת שניתנה בידיה, לבין הצורך להפגין השפעה ולבסס את מעמדה. לא פעם היא עסוקה במשחקי כוח עדינים מול מנהלים אחרים, שמכתיבים את סדרי העדיפויות האמיתיים שלה.

ולבסוף, ההנהלה הבכירה הממוקדת בתוצאות העסקיות. היא מצפה לביצועים מרביים מצד עובדי הארגון, אך גם זקוקה ל"שקט תעשייתי" בחזית מלחמות הכוח הפנימיות. היא דורשת מנהלים שיהיו גם אפקטיביים, גם נאמנים וגם בולמי זעזועים. אך היא גם פועלת לא פעם משיקולים של "מי מכיר את מי", קשרים עסקיים, ואינטרסים ארגוניים רחבים יותר, שאינם בהכרח מתיישבים עם הגיון הקידום הרצוי של עובד זה או אחר.

מאבקים ואפשרויות: הפתרונות לסוגיות הקריירה

בתוך המבוך הזה, המנהל המבקש לקדם את הקריירה שלו נדרש לנווט בין הגלוי לסמוי, בין המוצהר למרומז. עליו ללמוד את השפה הארגונית על גווניה, לזהות את מוקדי ההשפעה האמיתיים, ולמקם את עצמו ככל האפשר כמי שמקדם את האינטרסים של בעלי העניין המשמעותיים. זהו משחק מורכב הדורש מיומנות, עדינות ואורך נשימה.

יחד עם זאת, מסוכן להתמקד אך ורק במערכות היחסים ולאבד מהעין את מהות התפקיד עצמו. מנהלים שידעו לשלב בתבונה בין ביצועים מקצועיים מעולים, לבין הבנה פוליטית ויכולת תמרון בין האינטרסים השונים, הם אלה שיגיעו בסופו של דבר הכי רחוק.

זיהוי ופיתוח כלים להתמודדות עם האתגרים הפנימיים בדרך להצלחה

לכל עובד מתוסכל שרק רצה לבנות לעצמו קריירה מכובדת – נאמר כך: מוטב ללמוד את חוקי המשחק מוקדם ככל האפשר. המפתח להתקדמות נעוץ ביכולת להכיר ולנתח לעומק את מפת הכוחות הארגונית, לגלות ערנות, תושייה וסבלנות רבה. רק שילוב של מצוינות מקצועית, מודעות פוליטית ואסטרטגיה אישית מושכלת, יכול לסלול את הדרך להגשמה עצמית אמיתית בעולם התחרותי והמאתגר של ימינו.